Indholdsgruppering (siloopbygning)

For websites, der drives af at skabe indhold for derigennem at øge autoritet og synlighed af forskellige emner, vil interne links bidrage til at skubbe indholdet mere effektivt ud til søgemaskinerne og dermed brugerne. 

Ved at styrke nøgleemner og gruppere relateret indhold omkring primære sider kan du forbedre autoriteten på alle sider for et emne og dermed opnå bedre placeringer.

Du kan bruge værktøjer som f.eks. OnCrawl eller Botify til at segmentere dit website, baseret på dine emner. 

Dette hjælper dig med at visualisere linkstrukturen mellem tematiske grupper af indhold. Dette giver dig også mulighed for at spore KPI’er for hvert indholdsområde, som fx organiske besøg, placeringer og sidevisninger.

Indholdsgrupper

  • Er flere sider med nært beslægtede emner eller søgeord.
  • Er struktureret omkring en primær side – altså en autoritativ side på dit website, der dækker et emne, du gerne vil ses som en ekspert på. Denne side linker så internt til andre sider i indholdsgruppen på dit website.
  • Bruger interne links mellem siderne for at styrke forholdet mellem disse. Disse links skal, når det giver mening, bruge det primære søgeord eller afarter heraf i ankerteksten.
  • Typisk vil din primære side ranke godt. Den interne linkstruktur fra denne side til siderne i indholdsgruppen vil distribuere den autoritet, der er opnået, til alle de relaterede sider, der linkes til.

Brug af interne links til at opbygge tematiske indholdsgrupper kan også øge UA (URL Authority) og forbedre klikfrekvensen for dit website. 

Jo mere siderne i en tematisk indholdsgruppe linker til hinanden, desto bedre kan gruppen placeres i SERPs.

Hvorfor gøre brug af indholdsgrupper (siloer)?

Indholdssiloer – også benævnt indholdsgrupper – forbedrer dit websites informationsarkitektur og brugeroplevelsen. Du vil sandsynligvis også erfare, at ved at organisere dit indhold i siloer får du et bedre overblik, og det bliver nemmere for dig at bygge nyt indhold på en balanceret måde.  

Hver enkelt silo opfordrer brugeren til at gå dybere ned i dine sider på en logisk facon – det kan betyde, at brugere finder mere kompleks information, så de forstår intentionerne for siden, de er på, eller finder produkter, netop som de er klar til at købe. 

På samme tid har brugere mange muligheder for at grave sig dybere ned i et emne, de er i gang med at læse op på. De kan følge interne links i siloen, så de kan vælge, hvad de vil læse om, uden at blive overdænget med valgmuligheder. 

Det er altså på en simpel facon nemt at fordybe sig og blive klogere på et emne uden at skulle tage stilling til et hav af valgmuligheder.

En klassisk silo-opbygning af et website. Dog uden sammenhæng, emnerne i mellem.

De forskellige silo-typer

Der findes grundlæggende en række forskellige metoder til at arbejde med siloopbygning på. Den ene kaldes for en organisatorisk siloopbygning og er den mest udbredte form.

Organisatorisk siloopbygning

Organisatorisk siloopbygning er arbejdet med at indsætte indhold i kategorier, der gør det åbenlyst for søgemaskiner, hvad indholdet omhandler.

Organisatoriske siloer giver dig muligheder for rangere på mange forskellige underemner på et enkelt website. Relaterede sider, der er forbundet med interne links, gør det markant nemmere for både brugere og søgemaskinebotter at navigere i dit website.

Fysisk silo

Brugen af fysiske siloer illustreres igennem URL-strukturen. Et eksempel på dette kunne angå et nyt batteri til en Audi A4.

https://www.eksempel.dk/biler/audi/a4/batterier/120v-batteri/

Tidligere var dette en helt essentiel del af siloopbygning, men de senere par år er Google blevet så sofistikeret, at man sagtens kan opbygge siloer, uden at det fremgår eksplicit af URL-strukturen. 

En af de konkrete årsager til, at man er gået væk fra segmentering gennem URL-adresser, er, at på mange webshops kan et enkelt produkt være tilgængeligt i flere kategorier. Det betyder, at man opnår duplikerede sider på sit website, medmindre man tager stilling til dem, eksempelvis gennem brugen af canonical-tags. Udfordringen ved dette er, at det ikke er videre nemt at håndtere i praksis. 

Der skal tages stilling, hver gang et nyt produkt uploades, som kan tilhøre flere kategorier. Netop derfor er man som udgangspunkt begyndt at bevæge sig væk fra at have kategorier med i et produkt URL’s. Det er altså mere almindeligt nu og mere praktisk, at produkter eksempelvis altid hedder /produkter/produktnavn

Herefter kan man nemt fremvise produktet i mange forskellige kategorier, da det altid vil være samme URL-adresse. 

Virtuelle silos

Virtuelle silos derimod er den form, man bruger i dag. Metoden er mere relevant ift. den måde, søgemaskiner indekserer indhold. 

En intern linkstruktur forbinder grupper af relaterede sider, men den separerer ikke relaterede sider.

Denne opbygning opfordrer til at forbinde sider for specifikke søgeord, hvilket øger chancen for, at den pågældende side opnår placeringer på de pågældende søgeord og søgefraser, den er optimeret mod. 

Dertil er denne måde at organisere websitet på nemt og enkelt for brugerne at forstå, fordi siderne er der, hvor brugerne forventer, de er. 

Denne tekst, er første del i kapitlet omkring Silo-opbygning. I de næste kapitler, lærer du hvordan du helt konkret og praktisk arbejder med silo-opbygning. Læs resten af kapitlet i den fulde udgave af Bogen om interne links, klik her for at købe din version nu.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *